Morgenrutine – sådan får I stressfrie morgener i familien

Du har sikkert allerede en morgenrutine. Du ved, en række ting du gør hver morgen – som regel i nogenlunde samme rækkefølge.

Spørgsmålet er, om din morgenrutine giver dig den bedste start på dagen, eller om den i stedet øger stressniveauet allerede inden klokken 7.00.

Kan du nikke genkendende til det sidste – så det måske tid til at skabe en ny rutine?

Vores morgenrutine gav alle en dårlig start på dagen

En dårlig morgenrutine kan gøre det svært at stå opI en periode, da mine børn var mindre, havde jeg overhovedet ikke lyst til at stå ud af sengen om morgenen.

For jeg orkede ikke at være tidspresset hele dagen.

Jeg havde fået den familie, som jeg altid havde drømt om. Men det var slet ikke så rosenrødt, som jeg havde forestillet mig.

Jeg havde nemlig utroligt svært ved at nyde samværet med mine børn og min mand, fordi vi altid hang i en klokkestreng.

Og jeg forsøgte ihærdigt at få dem til at skynde sig og rette ind til højre, så jeg kunne komme videre til det næste punkt på dagsordenen.

Det var et mønster, som stod på hele dagen, og drømmen om at flytte på hotel, hvor ingen stillede krav til mig, dukkede op igen og igen.

Jeg var knust over, at det var sådan, vores familieliv var blevet.

Min samvittighed havde det ikke godt med, at vores børn skulle slæbes igennem dagen på den måde af en mor, der både var stresset og meget lidt nærværende.

Den første times tid på arbejdet brugte jeg på at komme mig over den kaotiske morgen, og jeg spekulerede over, om min mand og vores børn havde det på samme måde …

Anderledes så det ud på mine fridage.

De dage følte jeg mig ikke presset på samme måde, så jeg stod ud af sengen uden at gøre brug af snoozeknappen.

Det resulterede selvfølgelig i, at vi havde meget bedre tid til at få resten af familien klar.

De morgener var børnene sjovt nok også meget mere medgørlige, og familien kom ud af døren i god tid – og i godt humør.

Det fik mig til at tænke på, hvordan jeg mon kunne skabe den samme stemning hver morgen – også de morgener, hvor jeg skulle på arbejde.

Tid nok til alle

I samarbejde med min mand fik jeg skabt en morgenrutine, der sikrede, at hver enkelt person i familien havde tilstrækkelig tid om morgenen, så vedkommende kunne komme stille og roligt ud af døren – uanset hvor hurtig eller langsom han eller hun var.

Hvis sønnike var fem minutter om at få sko på – så skulle der sættes fem minutter af til det.

Omvendt kunne det barn, der var længe om at vågne, få lov til at stå op senere, fordi hun til gengæld var hurtig, når først hun var oppe.

Pludselig fik vi nogle helt andre morgener. Der var ro på, hvilket resulterede i langt færre konflikter, end vi var vant til.

Og selvom jeg skulle stå op en hel time tidligere, så var det meget, meget nemmere end før.

Vores morgenrutine-skabelon

Vores morgenrutiner har ændret sig mange gange siden, for et familieliv er jo i konstant forandring. Men skabelonen er stadig den samme.

Når vi skal skabe en ny morgenrutine, stiller vi os selv 10 spørgsmål, som jeg nu vil dele med dig. Så kan du lade dig inspirere eller måske frydes ved tanken om, at du allerede har styr på det hele :).

Har du lyst til selv at besvare spørgsmålene, vil jeg anbefale dig at inddrage din familie (lige foruden helt små børn) – for det er nemmest at følge en rutine, I er enige om.

Hvornår skal vi være ude af døren?

For at kunne regne ud, hvornår vækkeuret skal ringe, er det jo ret vigtigt at finde ud af, hvornår man skal være ude af døren.

Har I små børn, så forlader I sikkert hjemmet nogenlunde samtidig, fordi der er en voksen, der skal aflevere børnene i institution.

Men efterhånden som børnene bliver ældre, ser billedet anderledes ud. Hjemme hos os, forlader vi f.eks. huset på fem forskellige tidspunkter, hvilket betyder, at vi har fem forskellige tidsplaner om morgenen.

Hvor lang tid skal hver enkelt person bruge ?

Svaret vil i de fleste familier være individuelt fra person til person.

Nogle er hurtige, nogle er langsomme af natur – og det skal der tages hensyn til.

Min erfaring siger mig, at børn ikke kan skynde sig. Hvis man beder dem om at skynde sig, har det som regel den modsatte effekt – så bliver de for alvor langsomme, fordi de begynder at stresse. Så sørg for at lave en tidsplan, der sikrer, at alle har tid nok.

Hvem skal have hjælp til hvad?

Det giver jo sig selv, at små børn har brug for mere hjælp end store. Det er f.eks. de færreste babyer, der kan skifte deres egen ble eller made sig selv.

Så den slags skal du selvfølgelig sætte rigelig tid af til.

Større børn skal måske hjælpes til at holde fokus og huske de ting, de skal have med.

Men I vil meget hurtigt opdage, at hvis I har en god morgenrutine, så bliver børnene faktisk meget hurtigt selvkørende om morgenen, fordi de ikke er i tvivl om, hvad de skal gøre hvornår.

TIP: Hæng et ur på væggen et centralt sted i huset, så vil både forældre og større børn helt automatisk holde øje med, om deres tidsplan holder. Det virker i hvert fald hos os.

Hvad skal vi ellers nå om morgenen?

Er der andre ting, du gerne lige vil have fra hånden fra morgenstunden?

I forsøget på at undgå, at alle de praktiske opgaver hober sig op og bliver uoverskuelige, vælger vi at lave nogle få ting om morgenen.

F.eks. så sætter jeg en vask over som det første, når jeg står op, og min mand tømmer opvaskemaskinen. Desuden rydder jeg lidt op, inden jeg går ud af døren, så vi undgår at blive mødt med et drænene rod, når vi kommer hjem.

Min mand sætter lidt tid af til at skimme avisen, imens han spiser sine havregryn, og jeg bruger lidt ekstra tid med vores mellemste, når vi spiser morgenmad, for det gør dagen bedre for ham.

Hvis I udelukkende vil koncentrere jer om at komme ud af døren uden stress, kan I jo bare svare ”ingenting” til det her spørgsmål :).

Hvem skal have adgang til badeværelset hvornår?

Flaskehalsen i enhver morgenrutine er som regel badeværelset.

Vi er fornyligt flyttet til et hus med kun et badeværelse og et lille gæstetoilet, hvor vi før havde to badeværelser. Det har givet en logistisk udfordring, når vi er fem personer, der skal i bad om morgenen.

Men det kan lade sig gøre, fordi vi alle har faste badetider.

Overholder man ikke sin badetid (læs: Kommer man ikke ud af fjerene til tiden), så er det bare ærgerligt …

Til gengæld undgår vi, at der kommer stress på, fordi der er kø til badeværelset.

Hvordan skal ansvarsfordelingen være?

En af de helt store fordele ved rutiner er, at man i løbet af forholdsvis kort tid, udfører alle opgaverne pr. automatik. Og det er særligt rigtig rart om morgenen, hvis man stadig er søvnig.

Men er I i tvivl om , hvem der skal tage sig af hvilke opgaver, og det derfor er forskelligt fra morgen til morgen, så ryger automatikken.

Desuden er der stor risiko for, at der er opgaver, der ryger ned mellem to stole – og det er ikke gavnligt for stressniveauet.

Så aftal på forhånd, hvem der skal tage sig af hvilke opgaver

Hvornår skal de voksne stå op?

Når I har et overblik over, hvor meget tid, der er behov om morgenen, og I har aftalt en indbyrdes ansvarsfordeling, kan I regne ud, hvad tid I skal stå op.

Også i denne her forbindelse, er det er bedre at være tidspessimist en tidsoptimist.

Sørg for at have noget margin, så der er plads til, at noget ikke går efter planen – for sådan er virkeligheden.

Er du meget gode venner med snoozeknappen, kan du sætte din alarm til et tidligere tidspunkt, så du kan nå at trykke snooze et par gange og stadig komme op til tiden.

Du skal bare være opmærksom på, at du kan ødelægge din søvnrytme ved at gøre det.

Hvis du synes, det er svært at vænne dig af med at trykke på snooze hver morgen, kan jeg anbefale dig at læse ”The five second rule” af Mel Robbins (og nej, det er ikke den der regel om, at man må spise mad, man har tabt på gulvet, hvis det kun har ligget der i fem sekunder eller mindre).

Hvornår skal børnene vækkes?

Find ud af, hvornår hvert enkelt barn skal vækkes, for at jeres tidsplan holder, og barnet har den nødvendige tid om morgenen.

Det kan være, at du bliver nødt til at vække langt tidligere, end du gør i dag , men det er det værd for at få en rolig morgen (hvis du spørger mig).

Et tidligere vækketidspunkt kan derfor betyde, at du i samme forbindelse skal justere på sengetidspunktet om aftenen – men det er en anden snak.

Hvad kan vi lave i forvejen?

Gennemgå jeres morgen en gang til, og find ud af, hvilke ting I kan lave i forvejen.

Hvad kan I lave i weekenden, der sparer jer tid hele ugen, og hvad kan I lave aftenen før?

Aftenen før kan I f.eks.:

  • Lægge tøj frem til næste dag
  • Klargøre madpakker og lægge dem i køleskabet
  • Pakke tasker
  • Oplade mobiltelefoner
  • Pudse eventuelle briller
  • Dække morgenbord
  • Gøre en vask klar, som I kan starte næste morgen

Da mine børn var mindre, brugte jeg f.eks. lidt tid om søndagen på at finde fem sæt tøj frem til hvert barn, så var der mindre jeg skulle koncentrere mig om, når det blev hverdag igen.

Hvordan skal den endelige tidsplan se ud?

Så er det nu, at den endelig tidsplan skal skrives ned og evalueres.

Skriv ned, hvem der skal gøre hvad hvornår.

Det lyder måske omstændigt, men jeg lover jer, at har I en plan, der er skrevet ned, så bliver morgenerne meget nemmere. For så ved alle, hvad de skal, og I ved, at der er tid til det hele.

Er konsekvensen af den nye morgenrutine, at I skal stå op tre timer tidligere, end I plejer, skal den nok justeres.

Tal om, hvad I kan ændre på, så rutinen hænger bedre sammen.

Er der flere opgaver, I kan flytte til om aftenen?

Det kan f.eks. være, at der er nogle, der skal bade om aftenen i stedet for om morgenen.

Eller det kan være, at I skal være knap så ambitiøse omkring, hvad der serveres til morgenmad, eller hvor kunstfærdige madpakkerne skal være.

Eller det kan være noget helt tredje I skal justere på.

Fordelen ved at gøre det på den her måde er, at I bevidst skaber en morgen, der virker for jer frem for ubevidst at skabe en morgen i kaos.

Dermed er ikke sagt, at I aldrig mere vil have morgener, der er præget af brandslukninger, for det er ganske simpelt ikke muligt.

Men jeg er sikker på, at det vil være i mindre grad og sjældnere, end I har været vant til.

 

 

Click Here to Leave a Comment Below

GRATIS e-guide og tips til mere tid og overskud i hverdagen
Close

Få min GRATIS e-guide ”9 genveje til en hverdag med mere tid og mindre stress”

  • + helt konkrete tips til, hvordan du frigør tid til det, der er vigtigst
  • + løbende inspiration til, hvordan du kan få mere glæde ind i hverdagen
  • + direkte besked, når jeg har gode tilbud