Undgå køkkenkaos efter madlavningen

Kender du følelsen af ikke at have lyst til at rejse sig fra bordet efter middagen?

Kroppen nyder at sidde ned for første gang i mange timer, og med mad i maven, har den SÅ meget lyst til at slappe af – NU!

Men det er bare ikke muligt at slappe af foreløbigt, fordi ude i køkkenet venter KAOS!

Undgå køkkenkaos efter madlavningen

Og det er bare ikke rart at skulle rydde sådan et køkken op, når sofaen og TV’et kalder højlydt!

Så gør dig selv en tjeneste –  ryd det meste af køkkenet op, imens du laver mad.

Du skal nok afsætte lidt mere tid til madlavningen, når du samtidig skal rydde op – tilgengæld ordner du det, imens du er oppe i gear, og du vil takke dig selv for det efter middagen.

Rydder du op undervejs i madlavningen, vil du desuden opleve, at du får et meget bedre overblik. Det kan du særligt få gavn af, hvis du er typen, der oplever madlavning (måske ovenikøbet i ulvetimen) som noget af en stressfaktor.

Prøv nedenstående metode og oplev, hvor afslappende det kan være at lave mad, og ikke mindst hvor let det er at rydde op efter middagen.

1. Begynd med et rent køkken

Det er bare sjovere og nemmere at lave mad i et rent køkken, hvor der er plads til at arbejde. Så sørg så vidt muligt for en have en tom opvaskemaskine, en tom skraldespand, et tomt køkkenbord og en ren vask. Skift karklud og viskestykke – så er du klar til start!

2. Gør det nemt at rydde op efter dig

  • Fyld en balje med varm sæbevand, så er det hurtigt at skylle en skål eller tallerken af, inden resterne sætter sig fast.
  • Sæt en skål til skræller og lign. lige i nærheden af, hvor du tilbereder maden.
  • Find kost og fejebakke frem, så du kan fjerne spildte ting fra gulvet med det samme.
  • Sørg for at have køkkenrulle inden for rækkevidde, så det er nemt at tørre spildt kødsaft af bordet uden at skulle skifte karkluden hver gang.

3. Start madlavningen inkl. oprydning og rengøring af køkken

Ryd op og gør rent efter hver element, du har tilberedt. F.eks. når du har snittet grøntsager, lavet fars eller dej.

  • Skyl skærebrættet, skålen, skeen og/eller målebægret og sæt det i opvaskemaskenen.
  • Vask store ting af i hånden og sæt dem på plads.
  • Smid tom emballage i skraldespanden.
  • Skyl glas og flasker, der skal i bortskaffes særskilt og sæt dem til side.
  • Sæt mel, gryn, krydderier o.lign. på plads.
  • Tør køkkenbordet af.
  • Fortsæt madlavningen.

4. Brug to minutter inden servering

Selvom det er dejligt at spise maden, imens den stadig er helt varm, så er det måske dejligere at vende tilbage til et køkken, der er rent og ryddeligt?

Dæk den varme mad med et låg eller folie og vask gryder og pander af, inden du serverer maden. Det tager kun et par minutter, hvis du gør det, inden madresterne sætter sig fast.

5. Nyd det!

Servér maden og nyd, at du bagefter kun skal sætte glas, tallerkener, bestik og fade i opvaskemaskinen – og så er du færdig i køkkenet for i dag!

TIP 1: Dæk bordet (eller få mand eller børn til det), inden du begynder på trin 1. Så skal du ikke koncentrere dig om dét under madlavningen.  

TIP 2: Gør madlavning med tilhørende oprydning til en hyggestund – så er det nemmere at bevare fokus og være effektiv. Prøv at lytte til musik eller en lydbog – det virker for nogle.

Hvis du keder dig under madlavningen, så vil du sandsynligvis bruge småpauserne til overspringshandlinger (som at sende SMS’er, tjekke mail, læse reklamer el. lign) i stedet for at rydde køkken op. 

Click Here to Leave a Comment Below

GRATIS e-guide og tips til mere tid og overskud i hverdagen
Close

Få min GRATIS e-guide ”9 genveje til en hverdag med mere tid og mindre stress”

  • + helt konkrete tips til, hvordan du frigør tid til det, der er vigtigst
  • + løbende inspiration til, hvordan du kan få mere glæde ind i hverdagen
  • + direkte besked, når jeg har gode tilbud